← Back to feed

Uppsala stämmer Försvarsmakten igen: ”De borde skämmas”

Permalink
Published: 2026-05-04 12:30:00
Discovered: 2026-05-04 14:38:25
Hash: 7ee57e77dd560ea1cea26ba73671526f070d9489
https://www.etc.se/klimat-miljo/uppsala-staemmer-foersvarsmakten-igen-de-borde-skaemmas?utm_source=rss
Description
Det är bevisat i domstol: Försvarsmakten har förgiftat Uppsalas dricksvatten med PFAS. Ändå vägrar myndigheten att betala för den löpande reningen. Nu ser vattenbolaget i Uppsala ingen annan utväg än att återigen gå till domstol.
– De är satta att försvara samhället, inte att kämpa mot det, säger Rickard Malmström (MP), ordförande för Uppsala vatten, om Försvarsmakten.
Content
Det är bevisat i domstol: Försvarsmakten har förgiftat Uppsalas dricksvatten med PFAS. Ändå vägrar myndigheten att betala för den löpande reningen. Nu ser vattenbolaget i Uppsala ingen annan utväg än att återigen gå till domstol.
– De är satta att försvara samhället, inte att kämpa mot det, säger Rickard Malmström (MP), ordförande för Uppsala vatten, om Försvarsmakten.